Vad gör en mötesbokare?

FUNDERAR DU ÖVER VAD EN MÖTESBOKARE GÖR? Som mötesbokare, är du ansvarig för att bli kontaktad av eller för att kontakta potentiella kunder i syfte boka möten. Att boka möten kan vara både lätt och svårt beroende på vilken typ av möten som ska bokas och hur de ska bokas. I de flesta fall sker kontakten genom utgående samtal via telefon men kontakten kan också ske genom inkommande samtal, via mail, sociala medier, fysisk post eller något annat verktyg.
Är du intresserad av hur mycket mötesbokare tjänar i lön, läs detta inlägg.
EN POTENTIELL KUND kallas inom branschen för försäljning för ett "lead". Ett lead är en beslutsfattare som visar intresse för din produkt eller tjänst och har mandat att fatta beslut om att köpa in den. Att arbeta som mötesbokare kan innefatta en rad olika roller och det är inte ovanligt att människor i säljorganisationer själva har ansvar för att boka sina eller andras möten. Även marknadsförare kan ha ansvar för att boka möten, inte minst om de verkar inom inbound marketing då möten bokas för att konvertera digitalt genererade leads till möten i syfte att föra försäljningsprocessen framåt. Just termen mötesbokare tillskrivs dock allmänt en tjänst som i huvudsak inbegriper att boka möten, ofta åt andra.
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN MÖTESBOKNING OCH TELEMARKETING? Telemarketing, telefonförsäljning eller innesälj som det också kallas är försäljningsmetoden att via telefon marknadsföra och/eller sälja en produkt eller tjänst till en målgruppsinriktad eller slumpvis utvald person. Mötesbokning innefattar, som termen ger en hint om, att syftet med samtalet är att boka ett fysiskt möte eller ett webbmöte. Enligt vissa definitioner ingår mötesbokning i begreppet telemarketing.
INTERNT ELLER EXTERNT Många företag väljer att sätta upp interna telemarketingavdelningar där de anställer mötesbokare. Det är också vanligt att företag outsourcar mötesbokningen till en tredje part. Telemarketingbranschen, där mötesbokning ingår som tjänst, är en bransch med låga inträdesbarriärer. Det enda du egentligen behöver som telemarketingföretag är en kund, en dator, en mötesbokare och en ringlista. Sen är du igång. Tyvärr medför de låga inträdesbarriärerna att det också finns många telemarketingföretag som är oärliga, betalar mycket dåliga löner och beter sig allmänt illa.
SÖKER DU JOBB SOM MÖTESBOKARE BÖR DU FUNDERA ÖVER:
Lönemodell: det är inte ovanligt att telemarketingföretag erbjuder en helt rörlig lönemodell. Ibland är ersättningen per bokat möte så låg som ett par hundralappar. Mötesbokning inom komplex B2B försäljning ställer höga krav på mötesbokaren. Det krävs både hög aktivitet och hög kvalitet för att boka många möten. Det är inte ovanligt att även en erfaren mötesbokare med hög aktivitet ligger på en "rate" (tidsåtgång per bokat möte) på 6-7 timmar. Klicka här om du vill läsa mer om vad mötesbokare tjänar
Företagets värderingar: Mötesbokningsföretag får ofta betalt per bokat möte. Detta medför att många mötesbokningsföretag bokar så många möten som möjligt även om de vet att de möten som bokas inte är värdeskapande för deras kunder. Detta betyder också att de sätter stor press på sina mötesbokare att boka möten till varje pris, även om den potentiella kunden säger nej. Är ett företag vars värderingar speglar detta tankesätt verkligen ett företag du vill arbeta på?
Säkerställ att du får chansen att utveckla din kompetens: mötesbokning kan vara hjärndött, extremt krävande och uttråkande. Men mötesbokning kan också vara värdeskapande, komplext, utmana dig till gränsen av din förmåga och en möjlighet att lära dig mer om påverkanspsykologi, leadsgenererande kanaler, inbound marketing relaterat och otroligt kul. Det finns så mycket att utforska inom världen för mötesbokning. Följ denna blogg och fortsätt ta del av några av våra tankar.
VILL DU BLI EN MÖTESBOKARE I VÄRLDSKLASS? Läs i så fall något av dessa blogginlägg:
Mötesbokning - våra bästa tips för att lyckas
Hur skriver du en framgngsrik pitch för mötesbokning via telefon?
Annonser från Google