Hur du blir bäst på mötesbokning - varför kalla samtal är viktigt

OM DU ELLER DITT FÖRETAG vill bli bäst på kvalificerad mötesbokning via kalla samtal är det första och viktigaste steget att se ditt arbete som viktigt och värdeskapande. Att förändra sitt mindset till att se mötesbokning som viktigt och värdeskapande är dock inte nödvändigtvis helt enkelt.
DU HAR SÄKERT själv fått kalla samtal där du upplevt mötesbokaren eller telefonförsäljaren som påstridig och jobbig. Jag har själv under flera års tid, med ungefär sex månaders intervall mottagit samtal från Dagens Nyheter där de försöker sälja en tidningsprenumeration till mig. Jag har tidigare varit prenumerant och de envisas därför med att försöka sälja helgtidningen vilket jag misstänker är den enklaste vägen till provision för telefonförsäljaren. Varje gång påpekar jag att jag för tillfället lever i tre städer och att jag därför inte är intresserad just nu. Varje gång låter telefonförsäljaren lika förvånad och visar lika lite förståelse för min situation.
TÄNK OM telefonförsäljaren istället hade inlett sitt samtal med att fråga om jag äntligen fått nog av pendlandet och ifall jag skaffat ett permanent boende? Vilken annorlunda kundupplevelse jag hade suttit med..
VID SIDAN av egna negativa upplevelser av telemarketing bombarderas vi mötesbokare också med budskapet att mötesbokning via kalla samtal är dött. Desto mer jag arbetar med inbound marketing desto mer övertygad blir jag om att detta inte stämmer. Tvärt om blir jag allt mer övertygad om att desto mer komplex en produkt är, desto bättre lämpar sig mötesbokning som leadsgenererande metod.
OM DIN produkt eller tjänst är komplex och har ett relativt högt ordervärde så är försäljning till eller via ditt nätverk viktigt och kommer att fortsätta vara en framgångsfaktor. Men om du är som de flesta av oss kommer ditt nätverk att ta slut. För att du ska fortsätta vara framgångsrik krävs att du underhåller och utökar ditt nätverk med personer du inte känner.
TELEFON ÄR INTE den enda kanalen, du skulle lika väl kunna besöka mässor eller anmäla dig till ett eller flera professionella nätverk och ta kontakt med människor du inte känner. Ur ett effektivitsperspektiv är dock telefonen en överlägsen kanal.
ATT KALLRINGA och boka besök är tufft - mycket tufft. Det är inte ovanligt att även mycket duktiga säljare känner ett visst motstånd. Under min karriär har jag bara träffat ett fåtal säljare som verkligen tycker att kallringandet är det roligaste momentet inom försäljning. Samtliga säljare som har tyckt det har också blivit mycket framgångsrika.
BÄSTA SÄTTET att ändra ditt förhållningssätt till mötesbokning via kalla samtal är att sluta försöka komma undan kallringningen och istället börja träna för att bli ett proffs på mötesbokning.
För att bli proffs på mötesbokning är det nu dags för nästa steg, Förberedelser
Vill du läsa mer om hur du lyckas med kalla samtal kan du läsa “24 tips för att bli en bättre mötesbokare”