Älskar du inte bara besöksbokning?
BESÖKSBOKNINIG: en universellt svår del av affärsutvecklingen, och likaledes ett av de vanligaste hindren för att växa ditt företag genom ökad lönsam försäljning.
I DE FLESTA AFFÄRER präglade av komplexitet och höga ordervärden sker ingen deal utan att säljare först talar direkt med ett prospekt. Det kan ske via ett fysiskt möte, per telefon eller framför en dator via ett webbmöte. Att prestera på mötet mötet är sällan den största utmaningen, eller hur? Utmaningen ligger istället ofta i att få chansen att presentera. Din framgång som entreprenör / säljare kräver således att du blir en skicklig besöksbokare!
HÄR ÄR TRE TIPS som kan hjälpa dig att boka fler möten, istället för att bara göra en massa oproduktiva samtal:
1. DU BEHÖVER INTE DENNA AFFÄR, I boken "NO" exemplifierar Jim Camp detta för oss. "till skillnad från vissa saker som du verkligen behöver såsom: luft, vatten, mat etc. behöver du ingen enskild affärsöverenskommelse. När dina potentiella kunder känner rädsla i din röst (rädsla för att förlora affären), avsett om det sker i besöksbokningen eller i säljmötet, drar de sig omedelbart tillbaka. Engagera dem med en om-du-inte-köp-från-mig-det-inte-inte-hela-världen-inställningen.
2. DITT PRIMÄRA MÅL ÄR ATT HJÄLPA KUNDEN. Dina prospekts kommer omedelbart att avstå från att boka ett möte med dig om de känner att du endast agerar i egenintresse. Bland det första du behöver göra, under de första sekunderna av ett kallt samtal är att påvisa service, inte själviskhet.
3. ANDRA ÄLSKAR DET VI ERBJUDER, det kommer du också att göra. Ett av de mest effektiva sätten att bryta isen tidigt och få en möjlighet att skapa ett genuint intresse är att visa exempel på hur du hjälpt andra kunder i samma bransch. Exempelvis kan du säga, "XYZ-företaget förlorade mycket pengar på grund av att avtalet löpte ut tidigt. När vi introducerade system ZYX sparade de 350.000 kr per år, Har du någonsin haft ett liknande problem? När kan vi prata om det?
Besöksbokningsföretag och tjänster
Om du vill outsourca besöksbokning till ett av många besöksbokningsföretag (telemarketingföretag) som finns där ute, bör du vara mycket försiktig med vem du väljer. Kom ihåg att ditt företags rykte står på spel varje gång en besöksbokare, som trots allt är er första kontakt mot nya kunder, ringer för er..
Efter att ha arbetat länge i telemarketingbranschen kan jag komma med några tips:
10 tips för dig som funderar på att upphandla besöksbokning
Lycka till!